سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ |۹ محرم ۱۴۴۶ | Jul 16, 2024
کد خبر: 1170177
۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
سیدمرتضی رضوی علم الهدی، استاد حوزه علمیه

حوزه/ تلاوت قرآن آن قدر مهم است که امام حسین(ع) با آن همه عزت و اقتدار، برادرش را به سوی دشمن می فرستد؛ تا یک شب مهلت بگیرد، اما نه برای اینکه کمی بیشتر زنده بماند، بلکه برای اینکه بتوانند در این شب بصورت ویژه به نماز و تلاوت قرآن بپردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی رضوی علم الهدی از اساتید حوزه و فعال بین الملل به مناسبت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) در یادداشتی با عنوان «تلاوت حسینی، پیام جهانی عاشورا» که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار داد، آورده است؛

قالَ الْحُسَیْنُ علیه السلام

اَنِّی قَدْ کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَتِلاوَةَ کِتابِهِ وَکَثْرَةَ الدُّعاءِ وَالاِسْتِغْفارِ(ارشاد مفید، ج۲، ص۹۰).

خداوند، خود می‌داند که من همواره دوست داشته و دارم که نماز بخوانم و تلاوت کتاب خدا و دعا و استغفار فراوان کنم.

یکی از مهمترین درس‌هایی که پیام امام حسین(ع) در شب عاشورا داشته است، دلدادگی آن امام هُمام به باریتعالی و مؤانست ایشان با آیات الهی و قرآن بود. تلاوت قرآن آن قدر مهم است که امام حسین(ع) با آن همه عزت و اقتدار، برادرش را به سوی دشمن می فرستد؛ تا یک شب مهلت بگیرد، اما نه برای اینکه کمی بیشتر زنده بماند، بلکه برای اینکه بتواند در این شب بصورت ویژه به نماز و تلاوت قرآن بپردازد.

در آن صحرای هولناک کربلا که هر لحظه احتمال حمله دشمن می رفت، اصحاب جان بر کف هم، دور امام حلقه زدند و ضمن اعلام وفاداری خویش، آن شب را به راز و نیاز و تلاوت ایات الهی سپری کردند؛ و بدین ترتیب، شبی با قرآن و یک محفل انس با قرآن برگزار شد، به گونه ای که راوی می گوید: «آن شب، همچون کندوی زنبور عسل از خیمه های حسینی، تا پگاه صبح، صدای قرآن و مناجات به گوش می رسید» (اللهوف علی قتلی الطفوف، فصل دوم، ص ۱۳۲).

همه این‌ها نشان از اهتمام خاص آن حضرت به تلاوت قرآن دارد. از این رو احیای شب عاشورا و تلاوت قرآن، سیره و سنت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین ع که باید از اداب شب عاشورا به شمار آید

براین اساس ما که در طول زندگی خطاب به مولایمان یا لیتنا کنا معکم می گوییم و موضع و جانبداری خودمان را از برنامه ها و اهداف حسینی اعلام میکنیم، لازم است که ماهم به مولی خودمان اقتدا کنیم و با پیروی از این سیره حضرت برای احیاء این شب به ویژه با محوریت برنامه‌های تلاوت قرآن تلاش نماییم و از تلاوت قرآن در این شب غافل نشویم. اگر ما خود را از دوستداران و شیعیان حسین بن علی(ع) می دانیم؛ بایستی همگام با امام حسین که در شب عاشورا تا صبح به تلاوت قرآن و نماز و مناجات پرداخت؛ با برگزاری برنامه های تلاوت قرآن در اثناء عزاداری بدون اینکه در برنامه عزاداری خللی ایجاد شود، یاد آور سیره قرآنی آن حضرت باشیم.

چه زیباست که در شب عاشورا همگام با امام حسین(ع) و یاران فداکارش نوای تلاوت قرآن را در شهرها و کشورهای مختلف طنین افکن کنیم. یقینا برگزاری چنین مراسمی به ویژه شب عاشورا در حقیقت جامه عمل پوشاندن به فرمایش پیامبر(ص) در حدیث ثقلین مبنی بر لزوم تمسک همزمان به قرآن و عترت خواهد بود.

با توجه به توهین های متعددی که اخیرا به ساحت مقدس قرآن و قرآن سوزیهای مکرری که صورت گرفته، بلند کردن صدای تلاوت قرآن در این ایام حماسی حسینی در برابر اسلام ستیزان، واکنش محکم و کوبنده ای خواهد بود. خداوند متعال در سوره مبارکه تبت در مقابل فردی که توهین به رسول و وحی می‌کند با تمام قوت به میدان میاید و خداوند او را نفرین می‌کند «تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ، مَا أَغْنَی عَنْهُ مَالُهُ وَمَا کَسَبَ» و همراهان او را با او شریک می‌کند. (سوره مسد، آیات ۱ و ۲).

بنابر این با توجه به علاقه شدید به تلاوت قرآن کریم در نزد شیعیان شایسته است که در شب عاشورا برنامه های عزاداری با محوریت قرآن کریم درمساجد و حسینیه ها و هیئت های عزاداری تنظیم و اجرا شود.

در راستای ترویج فرهنگ تلاوت قرآن در شب عاشورا، اهتمام و توجه به نکات ذیل ضروری به نظر می آید:

۱. لزوم قرائت قرآن بر منبرها در اثناء سخنرانی، حد اقل یک صفحه و تاکید بر محبوبیت تلاوت قرآن در شب عاشورا نزد سید الشهداء(ع) توسط علما و خطبا و وعاظ محترم؛

۲. مرثیه خوانان و نوحه خوانان نیز در شب عاشورا غفلت نکنند و در اثناء مرثیه خوانی و نوحه خوانی برنامه شان را طوری تنظیم کنند که بتوانند بعضی از آیات قرآنی را قرائت کنند؛

۳. تنظیم برنامه قرآن خوانی دسته جمعی و ختم قرآن همانند شب های ماه مبارک رمضان توسط مسئولین هیئت های عزاداری و اهداء ثواب آن به پیشگاه سرور و سالار شهیدان (ع)؛

۴. دعوت از حفاظ و قراء قرآن جهت قرائت قرآن با صدای حزین در شب عاشورا؛

۵. عزاداران و سینه زنان هم از مشارکت در برنامه های قرآنی در شب عاشورا غفلت نکنند و برای قرائت قرآن و یا استماع قرآن اهتمام داشته باشند و حتی کسانی که سواد قرآنی ندارند صرفا با در دست گرفتن قرآن و نگاه کردن به صفحات آن در این برنامه ها مشارکت کنند.

۶. همچنین با قرائت آیات متناسب در شب عاشورا و آیات مرتبط به جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، دفاع از دین الهی و همچنین آیات مرتبط با ایثار و شهادت و استقامت در راه اسلام و قرآن یادآور اهداف قیام حسینی در راستای استکبار ستیزی و مبارزه و مقاومت علیه ظلم و ستم و سر تعظیم فرود نیاوردن مقابل دشمن باشیم همانطور که سید الشهداء فرمود : «إِنِّیْ لاَ أَرَی المَوْتَ إِلاَّ سَعَادَةً، وَالحیَاةَ مَعَ الظَّالِمِیَنَ إِلاَّ بَرَماً؛ من مرگ را جز خوش‌بختی و سعادت نمی‌بینم و زندگی با ستمکاران را جز ندامت و نکبت نمی‌بینم».

این مکتب عاشوراست، که آغازگر تحولات عظیمی در تفکر جامعه مسلمانان شد و به ملت های آزاده جهان آموخت که چگونه با عزت زندگی کنند و هرگز نباید از استکبار زمان ترسید بلکه با توکل به خدا باید در مقابل آن ایستاد.

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) پیروزی و باقی ماندن انقلاب اسلامی ایران را مدیون و مرهون عاشورا و درسی که مردم از امام حسین (ع) آموختند می دانند و فرمود:

انقلاب اسلامی ایران پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است(صحیفه نورج ۸ ص ۱۲).

همین تفکر است که علی رغم جنایات بزرگ علیه مردم غزه، مظلومان فلسطینی همچنان محکم و مقتدرانه علیه ستم های استکبار جهانی ایستاده اند و ذره‌ای کوتاه نمی‌آیند.

لذا تلاوت قرآن در این عرصه از زمان و تاریخ در هیأت‌های مذهبی و مراسم مختلف عزاداری به ویژه در شب عاشورا بسیار مهم جلوه می نماید.

خداوند ما را در سایه قرآن و اهلبیت (ع) توفیق خدمت به قرآن و اهلبیت عنایت بفرماید و به امید آن روزی که

سعادت دیدار منجی عالم (عج) نصیب مان شود و صدای دلربای قرآن را از ایشان بشنویم و تفسیر و توضیح آیات را از زبان مبارک حضرت بشنویم تا این ایات قرآنی عمق جان و روحمان را نورانی کند.

چه خوش است صوت قرآن زتو دلربا شنیدن

به رخت نظاره کردن، سخن خدا شنیدن …

اللهم عجل لولیک الفرج ...


[۱] . ذهبی، شمس‌الدین محمد بن احمد، سیر أعلام النبلاء، بیروت، مؤسسة الرسالة، ۱۴۰۵ق، ج۳، ص۳۱۰.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha